18 Φεβρουαρίου 2007

5



Όταν σε τραβάει ο Thrass στο χορό δεν μπορείς παρά να σηκωθείς και να κάνεις έστω 5 βήματα:

1. Όταν ήμουν τριών-τεσσάρων χρονών οι συγγενείς προσπαθούσαν να με πείσουν να ζητήσω αδερφάκι από τους γονείς μου. Όταν εν τέλει με ρώτησαν οι γονείς μου “να κάνουμε άλλο παιδάκι;” απάντησα: “ας κάνετε, αλλά να μην το παίρνει αγκαλιά ο μπαμπάς”.

2. Έχω νιώσει μοναξιά μαζί με άλλους. Ποτέ μόνη μου.

3. Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο χρόνος.

4. Είμαι εναντίον της βίας σε οποιαδήποτε μορφή της.

5. Από μικρή αντιμετωπίζω πρόβλημα με τη φωνή μου. Άλλοι την κοροϊδεύουν και άλλοι τη θεωρούν το μεγαλύτερο προσόν μου. Τελικά λέω να την κρατήσω.

Με τη σειρά μου δίνω το χέρι στις: Dianathenes, Μαρκησία του Ο. και Dreamerland. Οι υπόλοιποι που σκέφτηκα έχουν ήδη προσκληθεί ή/και γράψει.

16 Φεβρουαρίου 2007

Άδεια διδασκαλίας

Εδώ και μερικά χρόνια παραδίδω ιδιαίτερα μαθήματα σε παιδιά Λυκείου κατά βάση. Ξεκίνησα όντας φοιτήτρια όπως οι περισσότεροι αλλά η αιτία δεν ήταν το χαρτζιλίκι. Αυτό ήταν bonus. Αιτία ήταν η δοκιμασία, το στοίχημα αν θα μπορέσω να μεταδώσω αυτά που ξέρω και αν θα πετύχει αυτή η σχέση με τα παιδιά. Είχα εξαιρετική δασκάλα και δυσπιστώ στο αν θα καταφέρω να της μοιάσω κάποτε. Απ’ την άλλη ξέρω πώς είναι η καλή δασκάλα άρα μπορεί να έχω πιθανότητες να τη προσεγγίσω.

Φέτος προσλήφθηκα από ένα φροντιστήριο το οποίο ακολουθεί κατά γράμμα όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες με αποτέλεσμα να μου ζητηθεί άδεια διδασκαλίας. Για την άδεια διδασκαλίας εκτός από τα απαιτούμενα προσόντα, χρειάζεται και πιστοποιητικό υγείας από πρωτοβάθμια υγειονομική επιτροπή. Προκειμένου να αποκτήσει κανείς αυτό το πιστοποιητικό μεταξύ άλλων χρειάζεται και γνωμάτευση από ψυχίατρο δημόσιου νοσοκομείου. Προσπαθούσα να φανταστώ πώς θα με εξέταζε ο ψυχίατρος προκειμένου να διαγνώσει αν είμαι ικανή να διδάσκω και αν είμαι ακίνδυνη για τα παιδιά. Υποψιαζόμουν, φυσικά, ότι θα είναι μια διαδικασία σαν τις υπόλοιπες εδώ στην Ελλάδα, «για τα μάτια του κόσμου». Οι απορίες μου λύθηκαν και οι υποψίες μου επιβεβαιώθηκαν. Η «εξέταση» διήρκεσε 5 λεπτά και περιλάμβανε τις εξής ερωτήσεις:

Έχετε ξαναδιδάξει; (Έπρεπε; Αφού τώρα βγάζω άδεια για να διδάξω.)
Τι μαθήματα διδάσκετε; (Αμερικάνικης ιστορίας)
Πόσα χρόνια διδάσκετε; (Δεν είπαμε; Κανένα κανονικά.)
Παίρνετε φάρμακα; (3-4 depon την ημέρα γιατί έχω την ίωση που κυκλοφορεί)
Έχετε κάποια ασθένεια;(Εκτός από αυτή την ίωση και τη σχιζοφρένεια δεν θυμάμαι κάτι άλλο)
Κάνετε χρήση ουσιών;(Αν έκανα λες να στο έλεγα;)

Η διάγνωση ήταν “χωρίς ψυχοπαθήσεις στον παρόντα χρόνο”.

Στον παρόντα χρόνο.
Το πόσο γέλασα με αυτό δεν λέγεται. Πόση διάρκεια έχει ο “παρόν” χρόνος; Δηλαδή αν μετά από 1-2 χρόνια ξυλοκοπήσω έναν μαθητή ο ψυχίατρος που ενέκρινε την άδεια διδασκαλίας μου δε θα έχει μερίδιο ευθύνης; Κι αν ακόμα υποθέσουμε ότι κατάφερε να διαγνώσει ότι δεν είμαι επικίνδυνη στον παρόντα χρόνο, όσος είναι αυτός, δεν προβλέπεται επανάληψη ψυχιατρικής εξέτασης. Αυτή η άδεια ισχύει εφ’ όρου ζωής.

Χωρίς ψυχοπαθήσεις.
Με αυτό μάλλον αποκλείει την πιθανότητα να θέσω σε κίνδυνο τη σωματική ακεραιότητα των παιδιών. Την ψυχική όμως; Χωρίς ψυχοπαθήσεις είναι ο δάσκαλος που κάνει ένα στείρο μάθημα, γεμάτο τύπους, μεθοδολογίες και αποστήθιση ή αυτός που ξυπνά τη φαντασία, το χιούμορ, την αγάπη για τη γνώση και ταυτόχρονα μπορεί να αναδείξει κάποια κλίση του μαθητή η οποία πιθανότατα να τον οδηγήσει σε ένα όχι και τόσο επικερδές ή κοινωνικά καταξιωμένο επάγγελμα; Δεν είναι ψυχοπάθεια η επιφανειακή προσέγγιση των πάντων για 12 ολόκληρα χρόνια;

Μιλούσα πρόσφατα με έναν γνωστό μου καθηγητή διορισμένο. Αυτός διδάσκει πιο “αφηρημένα” μαθήματα, με αποτέλεσμα να έχει περισσότερο χώρο να κινηθεί, περισσότερο ανθρώπινα θέματα να καταπιαστεί. Αφού συζητήσαμε για ώρα το πόσο διαφορετικό είναι να κάνεις μάθημα σε ένα φροντιστήριο από ότι σε μια αίθουσα σχολείου με 20-25 μαθητές, πόσους μαθητές μπορείς να επηρεάσεις και σε τι βαθμό, πόσο κριτικός πρέπει να είσαι απέναντι στον εαυτό σου, πόση ευθύνη έχεις και άλλα πολλά, τον ρώτησα: «Τελικά ποιο είναι αυτό που προέχει;» Η απάντησή του ήταν εξαιρετική:
«Πρέπει να σπρώχνεις το παιδί προς τα μπρος, αλλά πρόσεχε μην το σπρώξεις και έξω από το παράθυρο».

Θυμήθηκα τον Κύκλο των χαμένων ποιητών, με το “Captain, my Captain” και την αυτοκτονία του νέου. Ποιος τον έσπρωξε έξω από το παράθυρο; Ο δάσκαλος ή ο πατέρας του; Πολλοί μπορεί να βιαστούν να απαντήσουν ότι φταίει ο πατέρας. Οι περισσότεροι, μεταξύ των οποίων και γονείς, θα υποστηρίξουν σθεναρά τον καθηγητή. Στην ταινία. Όλοι, σχεδόν, θέλουμε τέτοιους δασκάλους, στις ταινίες. Πόσοι είμαστε άξιοι να έχουμε τέτοιους στην πραγματικότητα; Πόσοι γονείς θα εμπιστεύονταν σήμερα τα παιδιά τους στον John Keating (Robin Williams);

Μέχρι να εκπαιδευτούν οι γονείς να συνάδουν με τέτοιους καθηγητές εμένα θα μου επιτρέψετε να με απασχολεί η προκαθορισμένη ύλη, τα sos, οι βάσεις και τα μόρια. Γιατί δεν έφταιγε μόνο ο πατέρας ή μόνο ο καθηγητής. Έφταιγε και ο συνδυασμός.

08 Φεβρουαρίου 2007

Λόγια με προορισμό

Σχεδόν 9 χρόνια τώρα σε σένα απευθύνομαι. Γραπτές ή ψιθυριστές σκέψεις εσένα έχουν αποδέκτη. Προσπάθησα να σε απαλλάξω λίγο και άνοιξα αυτό εδώ το blog. Τι σημασία έχει, όμως, αν δημοσιεύεται μια προσωπική επιστολή; Ο παραλήπτης δεν αλλάζει. Έχω προσπαθήσει να τον αλλάξω. Εις μάτην. Δεν απαλλάσσεσαι από εμένα. Για να μάθεις να φεύγεις έτσι. Ξαφνικά. Άσε τα “κε-κε” και τα “ε-ε-εντά-ξει μωρέ”, ξέρω ότι δεν ισχύουν εκεί αυτά, ποιον πας να δουλέψεις;

Τι με κοιτάς έτσι; Είμαι απολύτως ψύχραιμη και νηφάλια και απευθύνομαι σε σένα. Μόνο σε σένα. Όχι ρε, δεν κλαίω. Δεν είναι δάκρυ αυτό, μη γελιέσαι. Δεν είναι μάσκαρα που κατρακυλάει, είναι καινούργια μόδα του μακιγιάζ μασκαρά.

Μια ζωή, εδώ και 9 χρόνια, μια ζωή, σου μιλάω, δήθεν είσαι παρόν, δήθεν σε έχω, δήθεν με ακούς. Όπως τότε, στο μπαλκονάκι σου, θυμάσαι; Στο καλύτερο θεωρείο στο γήπεδο που διοργάνωνε συναυλίες ο δήμος. Με φωνές φάλτσες και τόση αγάπη που ακόμα και ο Χριστός θα τρόμαζε. Δεν ωραιοποιώ τίποτα. Εσύ ωραιοποιείς. Δεν σου έφταναν αυτά που ζούσαμε και είπες να εξαφανιστείς για να δείξουν ομορφότερα. Ήξερες, έξυπνε, ότι η απώλεια τα ομορφαίνει όλα.

Τι μ’ έχει πιάσει σήμερα; Γιατί είμαι εχθρική; Τολμάς και ρωτάς; Τολμάς και ρωτάς! Εσύ! Εσύ που αναχώρησες νωρίς. Εσύ! Θυμάσαι τι μου είχες πει; Τότε, λέω, που τσακωθήκαμε. Μου είπες πως είμαι εγωίστρια, πως τα θέλω όλα δικά μου. Και μετά μου είπες: “γι’ αυτό, όμως, είμαι εγώ εδώ· για να τα έχεις όλα δικά σου.” Έτσι μου είπες.
Μετά έφυγες. Κι έτσι δεν μου σε πήρε κανείς.




Τέλος πάντων, πλησιάζει η γιορτή σου και θα δώσω τόπο στην οργή. Σου πήρα καινούργια λάστιχα για το αυτοκίνητο, για όλες τις ρόδες, όχι μόνο για την πίσω αριστερά. Μην τυχόν βρεις αφορμή και δεν εμφανιστείς και στο επόμενο ραντεβού μας.

Ξέρω. Δεν είχες χώρο εξέλιξης εδώ. Δεν είχες μαθήματα να πάρεις. Ήσουν ήδη άγγελος. Αυτό ήταν το μόνο σου ελάττωμα.




ΥΓ.
Προσπαθώ να βγάλω από μέσα μου μαργαριτάρι. Το έχω σχεδόν υποσχεθεί. Εσύ είσαι το μαργαριτάρι που είχα στη ζωή μου.
Που έχω.
Που έχω.